Najnis kök

Auberginepizzor

aubergine, minipizza, low carb, lchf

auberginepizza

lchf, aubergine, low carb, aubergine pizza

Auberginepizza

Vad vore väl livet utan aubergine, foodies? Ni som känner Najni, och därmed hennes kulinariska preferenser, vet ju att Najnis känslor för denna grönsak är synnerligen starka… Det finns liksom inget annat som påminner om den mustiga, intensiva, lite sötaktiga och samtidigt småbeska och ljuvliga smaken av en vällagad auberginerätt, eller hur? Titt som tätt händer det följaktligen att Najni bara måste tillaga något där favoritgrönsaken spelar huvudrollen. Detta var precis vad som inträffade härom kvällen, då Najni drabbades av ett infall att laga dessa små auberginepizzor i miniformat. Det sägs att det var den kända amerikanska kokboksförfattarinnan Julia Child som uppfann dessa små läckra skapelser, och på nätet finns receptet i ett gigantiskt antal varianter. I dagens inlägg bjuder jag på Najnis egen variant av auberginepizzor, men experimentera gärna med kryddor, ostsorter och annat, foodies, för att hitta er alldeles egna favoritvariant av rätten, vetja!

Här i Najnis kök serverades de små pizzorna som tillbehör till en köttbit med vitlökssmör, men de skulle också vara alldeles utmärkta som en vegetarisk ensamrätt, möjligen med en smaskig sallad till. Det är allt annat än snabbmat det här förresten, men som med så mycket annat här i livet så finns det ju inga genvägar till riktigt god mat. Den som viger några timmar av exempelvis en ledig lördag åt att skapa dessa små auberginefrestelser åt sig själv och någon/några man gillar, kommer att belönas med en fullmatad smakupplevelse som inte lämnar mycket övrigt att önska! 

Själv längtar jag redan till morgondagens lunch, då jag ska få sätta tänderna i de överblivna små auberginepizzorna, om nu inte Peter hinner före och snor med sig dem i sin lunchlåda, förstås … 😉

Auberginepizzor
Serves 4
Write a review
Print
Ingredients
  1. 2 medelstora auberginer
  2. ca 0,5 msk salt, för att dra ut vätska ur auberginerna
  3. 4 msk olivolja, till pensling av aubergineskivorna
  4. paprikapulver
  5. oregano
  6. torkad persilja
  7. örtsalt
  8. svartpeppar
  9. lökpulver
  10. 0,5 kruka färsk basilika
  11. 1 burk krossade tomater
  12. 5-6 plommontomater, urkärnade och hackade
  13. 2 msk tomatpuré
  14. 1 skvätt vitt vin (kan uteslutas)
  15. 3 lagerblad
  16. 5 vitlöksklyftor, finhackade
  17. 1 gul lök, finhackad
  18. valfri mängd riven ost (jag tog en blandning av parmesan, mozzarella och cheddar)
Instructions
  1. Skär auberginerna i ca 2,5 cm tjocka skivor.
  2. Lägg dem på tallrikar med dubbla hushållspapper underst, och strö över saltet, på båda sidor av aubergineskivorna.
  3. Låt dem stå och vattna ur sig i ca en halvtimme.
  4. Torka aubergineskivorna torra med mer hushållspapper.
  5. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt, pensla pappret med olivolja och lägg aubergineskivorna på bakplåtspappret.
  6. Pensla skivorna med olivolja.
  7. Strö över paprikapulver, lökpulver, svartpeppar och torkad persilja. Baka i 200 graders ugnsvärme i ca 25 minuter.
Börja med tomatsåsen medan aubergineskivorna vattnar ur sig
  1. Fräs lök och vitlök i olivolja, utan att det tar färg. Tillsätt tomatpuré mot slutet, och fräs i någon minut.
  2. I med vin, plommontomater, krossade tomater, oregano, salt, peppar och lagerblad, och låt småputtra utan lock under omrörning, tills aubergineskivorna bakats klart i ugnen.
  3. Fördela tomatsåsen över de ugnsbakade aubergineskivorna och placera basilikabladen, lätt sönderrivna, ovanpå.
  4. Toppa med den rivna osten.
  5. Gratinera sedan härligheten på grillvärme (eller högsta ugnsvärmen) i ca 5-10 minuter, eller tills osten fått lagom med färg.
  6. Toppa med mer färska basilikablad och frossa!
Najnis kök http://www.najniskok.se/
minipizza, lchf, low carb, aubergine, auberginepizza, lowcarb pizza

Auberginepizza

 

Frusen avokado- och bananmousse

Frukost | 8 april, 2017 | By

Avokadomousse

Frusen avokado- och bananmousse

Avokado- och bananglass

Frusen avokado- och bananmousse

Nej men se god lördagskväll på er, alla foodies där ute i stugorna! I dag tänkte jag dela med mig av en av många nya matskapelser som sett dagens ljus här i Najnis kök på sistone, nämligen den oemotståndligt frestande frusna avokado- och bananmoussen. Banan hör ju inte till vanligheterna här i mitt kök, ty frukten i fråga är ju tämligen rik på kolhydrater, men plötsligt blev jag bara så där galet sugen på att laga något med banan. Och vips så slängdes den frusna avokado- och bananmoussen ihop, ty Najni såg framför sig hur avokado och banan nog skulle bli en alldeles utmärkt kombination. Och det blev det också!

Ett visst huvudbry fick jag sedan när det gällde att komma på ett passande namn för den krämiga och lena skapelsen, som liksom smälter på tungan på ett nästan tryffelliknande sätt. Är det en glass? tänkte Najni först. Eller möjligtvis en kräm? Eller just en tryffel? Avokado- och banantryffel, nej det låter skumt… Och glass ska väl innehålla ägg…?  Well, till slut beslutade jag mig helt sonika för att det var en fryst avokado- och bananmousse jag hade skapat. Men vad man än väljer att kalla den gröna frestelsen, så är den alldeles, alldeles underbar! Här hos Najni avnjöts den som en dekadent och lyxig frukost en dag när jag jobbade hemifrån, men den skulle nog funka precis lika bra som efterrätt eller läckert litet snack när man blir sugen på något mellan måltiderna.

Viktigt är att frysa bananen och avokadon tills de är nästan frysta men inte helt genomfrysta, alternativt att låta dem tina liiite, liite innan man mixar dem, i typ tio minuter eller nåt sånt, så att de inte är helt stenhårda när man kör dem i mixern/matberedaren. Annars blir det mest smulor av alltihop. Och just det: vad man väljer att dekorera sin avokado- och bananmousse med är förstås i allra högsta grad frivilligt, men här i Najnis kök blev det grovhackade hasselnötter, kokosflingor, en limeskiva och en piffig liten myntakvist som fick äran att dekorera läckerheten.

Smaklig spis, foodies!

Frusen avokado- och bananmousse
Serves 1
Syndigt läcker till frukost, efterrätt eller mellanmål!
Write a review
Print
Ingredients
  1. 1 avokado (väl mogen)
  2. 1 banan (väl mogen)
  3. 1-2 tsk limejuice
  4. 1 limeskiva
  5. hackade hasselnötter
  6. 1 myntakvist
  7. kokosflingor
Instructions
  1. Skiva bananen och avokadon och frys in dem i plastpåsar.
  2. Tina bananen och avokadon lätt, i ca 10 minuter, och kör dem sedan i mixer eller matberedare, tillsammans med limejuicen.
  3. Lägg upp i ett fint glas, och dekorera med hasselnötter, kokosflingor, limeskiva och myntakvist.
  4. Njuuut!
Najnis kök http://www.najniskok.se/
Avokado- och bananglass

Frusen avokado- och bananmousse